Bijgewerkt: 14 maart 2025
Als je je zorgen maakt over de thuissituatie van je kind bij de andere ouder dan kun je je zorgen melden bij veilig thuis. Wel of niet melden en zo ja wanneer, is één van de veelvoorkomende vragen in onze praktijk. Het antwoord is niet zo eenvoudig.
Het is belangrijk om een eventuele melding te bekijken vanuit verschillende perspectieven en dus een bewuste keuze te maken om wel, niet of nog niet te melden. Wel en wellicht ook frequent melden kan je worden tegengeworpen doordat je de meldingen en het meldsysteem overvoert, de andere ouder overvraagt en de situatie niet tot rust laat komen.
Niet melden en gebeurtenissen bijvoorbeeld opsparen tot het moment dat de situatie aan een rechterlijke toets wordt voorgelegd, kan je worden tegengeworpen omdat dit de afbreuk doet aan het waarheidsgehalte van je stellingen of de schijn wekken dat je je niet als een verantwoordelijk (gezaghebbende) ouder hebt opgesteld. Lees bijvoorbeeld de conclusie van de Raad voor de Kinderbescherming in deze zaak waarin een vader allerlei zorgen had, doch geen zorgmeldingen had gedaan.
Verder betekent melden dat feiten over wat het kind zegt in de thuissituatie bij de melder bekend worden bij de andere niet-welwillende ouder. Dit kan tot een tegenreactie leiden van door die ouder richting het kind, waardoor het kind juist minder gaat delen met de welwillende melder. Dit maakt de afweging een onmogelijk dilemma.
Hoe dan ook is het o.i. beter om éérst de dialoog aan te gaan met de andere ouder over het gedrag dat je vaststelt of de zorgen die je hebt. Als dit overleginitiatief tot niets leidt, dan kan je alsnog melden, waarbij je ook aangeeft wat je hebt geprobeerd om het met de ouder te bespreken en de situatie vanuit je kind bezien te verbeteren.
Houd er rekening mee dat melden mogelijk niet direct tot het resultaat leidt dat je voor ogen hebt. We zien namelijk geregeld dat het zorgelijke beeld vooral door de andere ouder wordt gecreëerd om bij de meldende ouder instabiliteit te bewerkstelligen. Ten opzichte van het kind wordt binnen redelijke kaders ‘normaal’ gedaan, wat het kind alsdan ook zal bevestigingen, wanneer deze wordt bevraagd daarover door hulpverlening. Dit zijn heel lastige situaties voor organisaties als Veilig Thuis.
Ons standpunt hierin is overigens dat organisaties als Veilig Thuis er van doordrongen moeten geraken dat het op inter-ouderniveau geen positief eigenaarschap nemen voor rust ook een vorm van kindermishandeling is en in strijd is met de ouderschapsnormen.
Meer vraag en antwoord
Meer kennisbank
Contact ons voor hulp
We begrijpen voor welke opgave je staat, zowel juridisch als persoonlijk. Vijf dagen per week helpen we ouders zoals jij. Is procederen onvermijdelijk? Ontdek onze kostenbesparende 'litigation support'. Lees over:
- Onze aanpak.
- Diensten & kosten.
- Wanneer ons in te zetten.
- Hoe we waarde toevoegen t.o.v. een advocaat familierecht.
- Waarom ons in te zetten ook al heb je recht op een sociaal advocaat.
Tijdens kantooruren bel 085‑3013044 of stuur een e-mail naar team@fiduon.nl. Een eerste kennismaking is kosteloos. Lees enkele klantervaringen. We zijn landelijk actief.